I Malmö tystas han inte

Posted on 13 september, 2015

0


RamyEssamKVÄLLSPOSTEN KULTUR | Sist jag såg musikern och sångaren Ramy Essam stod han inför miljontals människor på Tahrirtorget i Egypten.

Det var revolutionsåret 2011. Han sjöng ”Irhal, irhal, irhal, irhal”, ”ge er av”. Den förra presidenten Hosni Mubarak gav sig av, efter bara 18 dagars revolt. Men sången fortsatte att vara ständigt aktuell och har sedan dess riktats mot militärdiktaturen, Muslimska Brödraskapet såväl som sittande president Abdul Fatah al-Sisi. Det är som om de fyra monotont sjungna orden behöver upprepas om och om igen i Egypten, för varken bröd, frihet eller social rättvisa – det revolutionen från första stund krävde – blev resultatet.

I stället ser vi i dag hårdare diktatur än någonsin, militären vid makten, tusentals aktivister i fängelse, fortsatt fattigdom. Det är därför jag ser Ramy Essam på Möllevångstorget den första maj i år. Det har gått drygt fyra år och jag tränger mig fram för att se om det verkligen är samma person jag sett uppträda på Tahrir. Det är det.

Enträget sjunger han ”Irhal, irhal, irhal, irhal” för några hundra första maj-demonstranter. Tårarna tränger fram vid insikten att en av den egyptiska revolutionens mest kända musiker nu spelar inför en publik som inte riktigt kan greppa allvaret i hans uppmaning: ”Yaskot, yaskot hokm al-askar”, ner med militärregimen.

Samtidigt är det en lättnad att Essam står just här, på vårt torg. För medan han har friheten att fortsätta upprepa sitt budskap ruttnar många av hans kamrater bort i fängelsehålorna eller har tystats ner på andra sätt av regimen Sisi.

Sorgen byts ut mot en stolthet över Malmö, som erbjuder en fristad inte bara till författare, utan också till människor som arbetar med andra konstformer men utan möjlighet att utöva sin yttrandefrihet i hemlandet. Här tystas ingen. Ramy Essam är Malmös första fristadsmusiker sedan ett år och kommer att vara det i ett år till. Under den korta tid han har varit här har han haft flera spelningar.

Teater Foratt har annonserat att hans liv och gärningar ska bli pjäs i höst. Och senast har Essam samarbetet med Vindla String Quartet för ett av Musik i Syds osynliga konserter. Jag laddar ner appen, går ner till Möllevångstorget som har varit projektets utgångspunkt och sätter på konserten. Genom att röra mig till olika delar av torget får jag höra Essams gitarr och sång ackompanjerad av stråkar, ibland lenare än kampsången, ibland aggressivare.

Mellan varven hörs också Kairos trafikkaos och den kakafoni som alltid ligger över mångmiljonstaden. Vid ett tillfälle står jag mitt bland torghandlarna som ger ett autentiskt bakgrundsljud när de ropar ut reapriser på grönsaker. Möllevångstorget är långt från Tahrirtoget, men med Essams musik i lurarna får jag en förnimmelse av hur de flyter samman.

Det, om inte annat, är en sorts seger för friheten.

Shora Esmailian

Publicerad i Kvällsposten den 13 september 2015.

Annonser